De gastvrije Buurtvereniging Buitenlust ontving zaterdag 25 april 2015 het Repair Café met haar bezoekers in het buurthuis De Kratong. Ook ditmaal stond er al voor aanvang een rij bezoekers te wachten met kapot huisraad. Oegstgeestenaren weten inmiddels de weg naar het Café goed te vinden. De ervaring leert dat er met succes veel reparaties kunnen worden uitgevoerd, dat je er iets kunt leren en dat het Café bovendien heel gezellig is.
Vele stukken huisraad kwamen binnen en natuurlijk tuingereedschap. De botte snoei- en heggenscharen werden onderhanden genomen. Zo wordt tuinieren weer leuk met het juiste en goedwerkende gereedschap.
Maar er hing ditmaal meer in de lucht. Halverwege de ochtend werd het onrustig binnen het Cafe en klonk een harde toeter. De 1000ste reparatie die succesvol werd uitgevoerd was een feit. Het betrof een koekoeksklok die niet meer werkte. Reparateur Bob van Werkhoven lukte het om de klok weer aan de praat te krijgen. De eigenaresse, mw. Golverdingen, was blij verrast door alle aandacht zoals ook de reparateur. Er was taart, gemaakt door bakkerij Hugo de Groot en aangeboden door de Rabobank Katwijk/Leiden die sinds kort het Repair Café Oegstgeest ondersteunt. En alle vrijwilligers van het Repair Café kregen het boek “Weggooien? Mooi niet!” van Martine Postma kado.
Het Repair Café bestaat nu bijna 2 jaar in Oegstgeest en aan een kleine 1800 reparaties zijn de deskundige vrijwilligers begonnen. Ruim de helft, bijna 60% van de reparaties, lukt. Bij één op de 6 aangeboden spullen krijgen de eigenaars na een grondige inspectie een bruikbaar advies. Bijvoorbeeld waar, met welke onderdelen of hoe zij zelf een reparatie kunnen uitvoeren. In ongeveer 20% van de gevallen gaat het stuk huisraad weer kapot mee naar huis. En zelfs dan zijn bezoekers soms opgelucht “Het mag dus echt weggegooid!”.
Toch hopen we in de toekomst een nog groter percentage te kunnen repareren. Daarvoor is het nodig dat spullen goed repareerbaar en dus duurzamer geproduceerd worden. Het succes van de Repair Café-beweging wereldwijd  is een helder signaal aan fabrikanten dat mensen beter repareerbare producten wensen.
 
De meeste reparaties slagen bij de dames met naald, draad en naaimachines. Zij maken bijna alles weer in orde. Iets minder succesvol zijn de pogingen die gedaan worden om electrische apparaten of computers, camera’s etc. weer aan de gang te krijgen. Wanneer dit niet lukt, is er vaak wel meer duidelijk over het mankement. Waarom iets niet meer of niet goed meer functioneert. Ook dat is iets waard!
Meer op www.repaircafeoegstgeest.nl. Verder: www.buitenlust.info, twitter en Facebook.